Wat doen we hier op deze aardbol? Waarom zijn we hier? Wat
is de bedoeling? Het zijn de vragen waar we op onze diepzinnige dagen over
tobben. Helaas is er te weinig aandacht en waardering voor spiritualiteit in onze dagen. En
dat is jammer. Tijd voor een tweeluik: “Waar komt onze maatschappelijke spirituele
onzekerheid vandaan?” En in de volgende bijdrage: “Hoe vinden we tools om onszelf
spiritueel uit te dagen?”
We maken deel uit van een systeem dat gebaseerd is op leven
en overleven. Je overlevingskansen nemen toe naarmate je een reserveplan hebt. Als je
maar één voedingsbron kent, en die put uit, dan sterf je. Als je maar één
beschermingsmechanisme hebt, en dat blijkt niet te werken, dan ben je verloren.
Compenseren
Op mentaal vlak hebben we geleerd om onszelf te beschermen in ingrijpende situaties: 'coping' heet dat. Opdat we niet compleet zouden blokkeren na een traumatische ervaring, hebben we een mechanisme ontwikkeld dat ons toelaat om een negatieve ervaring te compenseren of te interpreteren zodat we er mee om kunnen gaan en verder functioneren. Soms gebruikt men vluchtmiddelen, zoals excessieve voeding, of alcohol, drugs of medicatie. Soms beloont men zichzelf met spullen of met het overmatig vragen of schenken van aandacht. Anderen herleiden de ervaring tot aanvaardbare proporties door bewust of onbewust delen weg te laten of te vergeten, of anders te omschrijven.
De druk wordt verminderd, de stress
neemt af. Coping is nooit de beste oplossing op lange termijn, maar kan een eerste
redmiddel zijn om niet meteen onderuit te gaan. Daaruit zou verwerking moeten voorvloeien, en een constructieve, bestendige uitkomst.
Spiritueel trauma
Een maatschappelijk trauma van onze tijd is een 'spiritueel moratorium'. Onwennig wordt het onderwerp in maatschappelijke discussies vaak vermeden. Het leidt al te vaak tot polarisatie. We hebben de vanzelfsprekendheid van de grote verhalen sinds het postmodernisme achter ons gelaten. Alles is relatief geworden, niets is nog vanzelfsprekend. Behalve de wetenschap misschien.
Het atheïsme heeft het katholicisme
niet vervangen. Bij veel mensen is er een persoonlijke, kwetsbare zoektocht op gang gekomen. Maar er wordt zelden
over gepraat. Er is geen 'veilig' maatschappelijk forum voor: verschillen zorgen voor discussie en onbegrip, soms zelfs intolerantie. Het spiritueel
spectrum is geïndividualiseerd en tot de privésfeer herleid, waardoor men
kwetsbaar en alleen staat. Er wordt wel getimmerd aan waarden en normen, er is een persoonlijke levensbeschouwing onder constructie, maar afleiding en onderwaardering maken het moeilijk om vol te houden.
Het heeft gestaag geleid tot een maatschappelijke verschraling op
spiritueel vlak. Veel mensen hebben om rationele redenen de veiligheid van de allesomvattende
godsdienstige omkadering afgebroken. Er komt een prikkende onrust voor in de plaats. Die is niet alomtegenwoordig in het dagelijkse leven, maar ergens knagend op de
achtergrond aanwezig. Op bepaalde momenten, wanneer men uitgeput is, overwerkt, door tegenslag neergeslagen, dan komt het gevoel van zinloosheid plots manifest opzetten. “Is dit niet wat dramatisch allemaal?”, zal een argwanende lezer denken. Nee, volgens mij niet.
Zuchten
Hebzucht, heerszucht en eerzucht - de tijdloze archetypen van compensatie - leiden tot snelverzadigende activiteiten. Helaas is het effect van de voldoening telkens weer tijdelijk van aard. Het is een snelle oplossing, zoals snelle suikers die de honger vlug maar slechts kortstondig kunnen stillen. De honger komt snel knagend terug aandraven. We leven in een tijd van graaien, vastpakken en weggooien. De wegwerpcommercie speelt in op de tijdelijkheid van alles. De sociale media bieden een forum voor hoogst individuele zelfbevestiging hierin.
Niet gezocht
Spiritueel zelfbewustzijn en evenwicht zijn nochtans essentieel voor een mens: het
brengt zin in je bestaan, een interpretatiekader dat het bestaan zinvol maakt. De basis van die spiritualiteit kan heel
verschillend zijn: een persoonlijke God, een vage Kracht in de kosmos, Iets dat ons
verenigt, of een maatschappelijk ideaal. De bovenbouw daarentegen is verrassend gelijklopend.
In je levensovertuiging spelen kernwaarden een elementaire rol. Van daaruit
bekijk je de wereld, het leven en de tijd. Je kan steunen en bouwen op je kernwaarden, je kan je eraan vastklampen in roerige tijden. Je vertrekt vanuit een constructieve
kijk die zingevend werkt. Het bestaan wordt stabieler binnen een bewust en actief zingevend
kader.
Let wel: hiermee zeg ik niet dat iedereen spiritueel vervreemd is. Wel durf ik te beweren dat we maatschappelijk veel te weinig aandacht schenken aan onze spiritualiteit. En het kan écht anders.
Welke werkmiddelen ons daarbij kunnen helpen, dat is voor de volgende bijdrage.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reageer